Filistin'de maaş krizi: Memura bu perşembe yarım maaş!
İslam Dünyası

Filistin’de maaş krizi: Memura bu perşembe yarım maaş!

Filistin Yönetimi Maliye ve Planlama Bakanlığı, uzun süredir büyük bir geçim mücadelesi veren kamu çalışanlarının beklediği maaş ödeme takvimini resmi olarak ilan etti. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, kamu görevlilerinin mart ayı maaşlarının önümüzdeki perşembe günü hesaplara yatırılacağı duyuruldu.

Yapılan resmi bilgilendirmede, ödemelerin tam olarak yapılamayacağı ve personellere maaşlarının yüzde 50’sinin ödeneceği belirtildi. Hak kayıplarını önlemek adına taban fiyat uygulamasına giden bakanlık, asgari ödeme tutarını ise 2.000 şikel (yaklaşık 660 dolar) olarak sabitledi.

Kalan tutarlar borç olarak kaydedildi

Ekonomik darboğaz nedeniyle yapılamayan yüzde 50’lik kesintiye dair de açıklama yapan Maliye Bakanlığı, çalışanların alamadığı geri kalan haklarının devletin zimmetinde birer “müstahak alacak” olarak korunacağını vurguladı. Açıklamada, ülkenin mali imkanlarının ve nakit akışının elverdiği ilk fırsatta bu biriken borçların çalışanlara geriye dönük olarak ödeneceği taahhüt edildi.

Filistin hükümetinin maaşları düzenli veya tam olarak ödeyememesi, bölgede uzun süredir kronikleşen bir finansal krizin yansıması olarak değerlendiriliyor. Memurlar ve aileleri aylardır bütçelerini bu belirsizliğe göre ayarlamak zorunda kalıyor.

Krizin arkasında İsrail’in vergi ablukası var

Mali krizin ve ödeme aksaklıklarının temelinde, İsrail işgal yönetiminin Filistin adına topladığı gümrük ve vergi gelirlerine (makas usulü fonlar) el koyması yatıyor. İsrail’in hukuksuz bir şekilde bloke ettiği Filistin halkına ait vergi gelirlerinin toplam tutarının yaklaşık 11 milyar şikele ulaştığı tahmin ediliyor.

Hayati önem taşıyan bu fonların İsrail tarafından rehin tutulması, Filistin Yönetimi’nin başta memur maaşları olmak üzere en temel finansal yükümlülüklerini ve kamusal hizmet giderlerini yerine getirmesini doğrudan engelliyor.

135 bin memur iki yıldır mağdur

Söz konusu kesintili maaş politikası, Filistin genelinde çok geniş bir kitleyi doğrudan etkiliyor. Verilere göre sivil ve askeri personel olmak üzere toplamda 135 binden fazla kamu çalışanı, yaklaşık iki yıldır maaşlarını yüzde 50 ile yüzde 80 arasında değişen eksik oranlarla alabiliyor. Bu durum, işgal altındaki topraklarda halihazırda zor olan hayat şartlarını ve piyasadaki likidite daralmasını daha da derinleştiriyor.