Ben-Gvir’den ABD’ye şok rest: İran’ı tek başımıza vururuz
Dünya

Ben-Gvir’den ABD’ye şok rest: İran’ı tek başımıza vururuz

İsrail hükümetinin aşırı sağcı kanadının en radikal isimlerinden biri olan Ulusal Güvenlik Bakanı Itamar Ben-Gvir, Washington ile Tel Aviv arasında İran ve Lübnan dosyaları nedeniyle yaşanan derin stratejik çatlağı su yüzüne çıkardı. İsrail merkezli Kanal 7 televizyonuna özel bir mülakat veren Ben-Gvir, ABD yönetiminin diplomasi odaklı İran politikasını sert bir dille eleştirerek, İsrail ordusunun nükleer tehdide karşı kimsenin icazetini beklemeden tek başına harekete geçebileceğini ilan etti.

“Amerikalılar İran konusunda çok saf”

Beyaz Saray’ın Tahran ile yürüttüğü diplomatik tanzimlerin hiçbir karşılığının olmadığını savunan Ben-Gvir, ABD’li yetkilileri gerçeklerden kopuk olmakla suçladı. Mülakat sırasında oldukça sert ifadeler kullanan aşırı sağcı bakan, şu iddiaları ileri sürdü:

“Eğer Amerikalılar, İranlıların nükleer programlarından tamamen vazgeçeceğini, bunu lağvedeceğini ve İsrail’i haritadan silme rüyalarından döneceğini sanıyorlarsa son derece saflar. İsrail, bu nükleer tehdide karşı tamamen tek başına hareket etmek zorunda kalacağı bir gerçeklik anına her geçen gün daha da yaklaşıyor. Bu tehdidi bertaraf etmek ve tek taraflı askeri hamle yapmak bizim ulusal ve tarihi sorumluluğumuzdur.”

“İsrail Amerikan bayrağındaki bir yıldızdan ibaret değil”

Washington’ın Tel Aviv üzerindeki diplomatik tazyiklerine ve askeri diktelerine boyun eğmeyeceklerini belirten Ben-Gvir, İsrail’in egemenlik haklarına vurgu yaptı. İsrail Başbakanı’nın tamamen bağımsız hareket etmesi gerektiğinin altını çizen Bakan, müttefiklerine yönelik şu resti çekti:

  • Bağımsız İrade: “İsrail Başbakanı bağımsız bir liderdir. Bizler, Amerikan bayrağı üzerindeki herhangi bir eyaleti temsil eden sıradan bir yıldızdan ibaret değiliz.”
  • Dayatmalara Reddetme: “Çok büyük ve sarsılmaz bir dost dahi olsa, herhangi bir gücün dikte ettiği kurallara göre askeri strateji belirleyeceğimiz hiçbir koşul veya durum söz konusu olamaz.”

Arka plan: Washington ve Tahran arasında kritik İsviçre zirvesi

Ben-Gvir’in bu çıkışının, ABD ile İran arasında 18 Haziran’da imzalanan ve çatışmaların durdurulmasını öngören ön memorandumun hemen ardından gelmesi dikkat çekti. İki ülke, 28 Şubat 2026 tarihinde tırmanan bölgesel askeri gerilimi kalıcı olarak sonlandırmak amacıyla pazar gününden itibaren İsviçre’de resmi barış müzakerelerine başlamış durumda.

Siyasi analistler, Ben-Gvir’in çıkışının Washington-Tahran yumuşamasını sabote etmeye yönelik bir hamle olduğunu ve İsrail kabinesindeki radikal ortakların, bölgede silahların susmasını öngören her türlü uluslararası tanzime karşı savaş açtığını belirtiyor.